top of page

Autobelastingen en BPM in 2024







Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig aangepast. Daarnaast zijn er dit jaar veranderingen in de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (BPM).


Inhoudsopgave


Hoeveel autobelasting moet je betalen?

Hoeveel autobelasting je moet betalen, is van heel veel factoren afhankelijk. Wat factoren op een rij:

  • Welk tarief wegenbelasting je moet betalen, hangt af van de brandstof en het gewicht van het voertuig.

  • De wegenbelasting verschilt per provincie. Provincies bepalen jaarlijks de opcenten: het deel van de motorrijtuigenbelasting dat naar de provincie gaat.

  • Voor een volledig elektrische auto betaal je geen motorrijtuigenbelasting.

  • Voor een auto met een CO₂-uitstoot tot 50 gram per kilometer (semi-elektrisch) betaal je de helft van het tarief.

  • Dit geldt tot en met 2024.

  • In 2025 krijg je met een volledig elektrische auto nog 75% korting

  • In 2025 ontvang je met een semi-elektrische auto nog 25% korting op de MRB.

  • In 2026 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting.

  • Let op: Hybride auto’s met een uitstoot van meer dan 50 gram CO2-uitstoot, betalen het voltarief.


Autobelastingen 2024: de vervuiler betaalt

Waar voor auto’s met minder uitstoot voorlopig een kortingstarief geldt, is er juist een toeslag voor auto’s die meer uitstoot hebben. Oftewel: de vervuiler betaalt.

  • Voor particulieren met een vervuilende diesel (> 5 mg/km fijnstof): normale tarief + 15%.

  • Voor ondernemers met een vervuilende diesel bestelauto van 12 jaar of ouder (> 5 mg/km fijnstof): normale tarief + 15%.


Geen BPM voor auto’s zonder CO₂-uitstoot

De aanschafprijs van een auto bestaat voor een deel uit BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen).

Goed nieuws voor eigenaren van een auto die geen CO₂-uitstoot hebben: deze is vrijgesteld van BPM. In het Belastingplan van 2022 staat dat dit sowieso geldt tot en met 2024.

De hoogte van de BPM bestaat uit schijven: hoe meer uitstoot een auto produceert, hoe meer BPM je betaalt. Het starttarief voor auto’s met uitstoot bedraagt € 440 in 2024. Vervolgens loopt de BPM op per uitstootcategorie. In het Belastingplan staat dat de BPM op auto’s met CO₂-uitstoot jaarlijks zal stijgen met 2,3%. Wil je de BPM zelf berekenen? Dat kan op de website van de Belastingdienst



Wegenbelasting in 2024

Als de wegenbelasting verandert dan is dat vrijwel altijd een verhoging van het tarief. Ook in 2024 is dat het geval. Let op: dit betreft alleen het gedeelte dat de rijksoverheid in rekening brengt. Het tarief dat je betaalt, bestaat namelijk ook uit een provinciaal gedeelte (de provinciale opcenten). Hoeveel wegenbelasting je betaalt in 2024 hangt dus af van de provincie waar je woont.



Zo bereken je de wegenbelasting in 2024!



Wegenbelasting van 2024 tot 2026

In de plannen van het klimaatakkoord staat dat de MRB-vrijstelling voor volledig elektrische auto’s geldt tot en met 2024. In 2025 wordt dit omgezet naar het kwarttarief en vervolgens in 2026 naar het voltarief. Om overstimulering van EV’s te voorkomen worden deze plannen jaarlijks gemonitord en indien nodig bijgesteld.

Voor zeer zuinige auto’s blijft tot en met 2024 het halftarief MRB gelden. Het betreft auto’s die een CO₂-uitstoot hebben van maximaal 50 g/km. In de praktijk zijn dit PHEV’s (Plug-in Hybrides). Overigens voldoen niet alle PHEV’s aan deze grens. In 2025 wordt het halftarief MRB omgezet naar het driekwarttarief en vervolgens in 2026 naar het voltarief.



Hoe hoog is de bijtelling in 2024 voor een bedrijfsauto?

Elke zakelijke rijder van een bedrijfsauto of leasewagen in Nederland moet extra belasting betalen. Afhankelijk van het voertuig telt de Belastingdienst een percentage van de catalogusprijs van het voertuig bij het loon van de werknemer op. Dit noemen we ook wel bijtelling. Elke maand wordt deze belastingverhoging verrekend met de loonbelasting van de werknemer of met de winst van de ondernemer.

Het ‘normale’ tarief voor een auto met brandstofmotor is 22% bijtelling. Rijdt de auto volledig elektrisch dan geldt er een kortingstarief: een bijtelling van 16%.

Het kortingstarief van 16% bijtelling voor emissievrije auto’s geldt voor auto’s met een cataloguswaarde van maximaal € 30.000,-. Als je auto duurder is dan dat bedrag, moet je over het gedeelte van de prijs boven het drempelbedrag het normale tarief van 22% betalen. Dus stel, je rijdt een auto met een cataloguswaarde van € 40.000,- dan betaal je in 2024 16% bijtelling over de eerste € 30.000,- en 22% over het restbedrag (in dit geval dus € 10.000). Met deze maatregel worden goedkopere emissievrije auto’s aantrekkelijker voor de zakelijke markt.



60 maanden

Kom je in aanmerking voor het lagere bijtellingstarief van 16%? Dan is dit percentage geldig voor de komende 60 maanden, oftewel 5 jaar. Deze periode start vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand van de eerste registratie (toelating).

Voorbeeld: wanneer de datum van registratie 7 oktober is, dan start de 60-maanden periode dus op 1 november. Na afloop van deze 60 maanden wordt de bijtelling opnieuw bepaald volgens de regels die op dat moment gelden voor bijtelling elektrische auto.

Voor zogenaamde youngtimers (auto’s van 15 jaar of ouder) gelden andere bijtellingsregels. Voor deze auto’s geldt een bijtelling van 35% over de dagwaarde in plaats van over de nieuwwaarde. Met een elektrische youngtimer daalt de bijtelling naar 17%.



Geen bijtelling

Wanneer je kunt aantonen dat een bedrijfsvoertuig uitsluitend zakelijk is gebruikt, hoef je geen bijtelling te betalen.

Het bewijs dat de belastingdienst hiervoor vraagt, is een sluitende en controleerbare rittenregistratie die bewijst dat je niet meer dan 500 privékilometers met een zakelijk voertuig hebt gereden. Let op: de 500 kilometer is persoonsgebonden en dus niet gebonden aan het voertuig in kwestie. Noteer daarom altijd welke bestuurder in het zakelijke voertuig heeft gereden.

Het bijhouden van een rittenregistratie kan handmatig of automatisch met behulp van een rittenregistratiesysteem.



Brandstofkosten aftrekbaar

Hoewel de overheid elektrisch rijden stimuleert, mag je brandstofkosten nog steeds aftrekken van je belasting. Maar dit kan alleen als je de brandstof hebt betaald met een zakelijk betaalmiddel. Zodra iemand contant of met een privé-pas heeft afgerekend bij het tankstation, kun je als ondernemer de btw niet meer aftrekken.

2 weergaven
bottom of page