top of page

Inhaken op de oranjezomer: opvallen is een uitdaging

Met het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France staan er weer voldoende evenementen op de planning om een land vol leeuwen te laten brullen. Inhaken op dit enthousiasme kan goed uitpakken, maar opvallen in een zee van fluorescerend oranje is niet eenvoudig. Van gratis hebbedingetjes tot EK-menu’s. Inhaken op de oranjezomer doe je zo.

Inhaakcampagnes voor bijzondere evenementen zijn er in alle soorten en maten. Zo heb je oranje tompouces voor koningsdag en eitjes in 500 verschillende smaken voor Pasen. Toch zijn maar weinig acties zo iconisch als die van de sportzomers. Wie zal ooit de pluizige wuppies vergeten van het WK 2006? En wie denkt bij een Olympisch succesfeestje niet aan het Holland Huis van een specifiek biermerk? Een goede inhaker blijft je bij.

Na het cancelen van alle evenementen in 2020, staat inmiddels oranjezomer 2021 voor de deur. En omdat we ondanks enkele versoepelingen nog verre van maatregelvrij zijn, lijken veel bedrijven deze sportzomer voorzichtiger met hun acties. Onderzoek toont echter aan dat dit niet nodig is. Na 7 jaar zonder eindtoernooi zullen alleen de voetbalfans al tientallen miljoenen uitgeven aan oranje-artikelen en voetbalpools.

Van inhaakwens tot actie

Wanneer je op deze evenementen in wilt spelen, moet je deze inhaakwens omtoveren tot een marketing-actie. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Grote supermarkten en biermerken werken met een iets ander budget dan de gemiddelde ondernemer. En een creatieve campagne schud je niet 1-2-3 uit je mouw. Wie zich hier toch aan waagt, doet er goed aan enkele basisprincipes in het oog te houden en lessen te trekken uit het verleden.

Gratis is goed

Een aantal van de meest succesvolle acties uit het verleden, waren toch wel de spaaracties waarmee je iets gratis kon krijgen. Bij elke aankoop kwamen klanten een stap dichterbij hun wuppie, vuvuzela , t-shirt of cape. Zo voelt het voor de klant als een cadeautje en stimuleer je de verkoop omdat iedereen het wil hebben.

Pas op wat je belooft

In 2008 beloofde Kruidvat een korting van 100 euro op een televisie, voor elke goal die Nederland dat EK zou maken. Waar zij echter niet op hadden gerekend was dat Oranje met 3-0 zou winnen van het doorgaans goed verdedigende Italië. De gigantische vraag naar televisies werd het bedrijf te veel, waardoor ze hun belofte niet waar konden maken.

Blijf dicht bij jezelf

Een inhaker kan van alles zijn. Een oranje hebbedingetje, een leuke kortingsactie op een sportgerelateerd product of een oranje variant op iets wat je normaal verkoopt. Noem het maar op en je kunt er wat mee. Schiet je niet direct iets te binnen? Blijf dan dicht bij jezelf. Haal inspiratie uit je klanten en jullie gedeelde interesse. Dat is een van de vuistregels van goede marketing.

Houd het origineel en eenvoudig

Misschien een inkopper, maar daarom niet minder waar. Het helpt als je actie origineel is en niet te ingewikkeld. Bekijk je doelgroep en mogelijkheden eens van verschillende invalshoeken. Wat voor unieke insteek kun je bieden? Misschien ben jij wel bij uitstek de plek waar voetbalhaters juist even kunnen ontsnappen aan de gekte. Of kies voor eenvoud. Maak je bijvoorbeeld een voedingsproduct? Dan kun je daar eenvoudig wat oranje kleurstof aan toevoegen. En een oranje snee brood, met oranje boter en oranje hagelslag smaakt naar meer.

Kondig het aan

Weet je wat je actie gaat zijn? Zorg dan dat iedereen het weet. Stuur een marketingmail, plak posters in je etalage: breng je actie onder de aandacht. Als je actie aanslaat of ludiek genoeg is, zal het nieuws als een lopend vuurtje verspreiden. Zeker als je ook social media inzet. Hier kun je ook een zetje aan geven door een influencer in te huren.

Horeca in afwachting

Voor veel horecaondernemers is de oranjezomer vaak een moment van extra omzet. Samen met de detailhandel is deze branche het meest Oranje-gevoelig. Heb je een kroeg met veel televisies of bevindt je café zich aan een plein met een enorm buitenscherm? Dan ben je ongetwijfeld gewend aan een grote menigte tijdens sportevenementen. Vanwege de coronamaatregelen is dat nu nog niet mogelijk.Om te zorgen dat we de regels naleven, heeft het kabinet besloten op zijn minst de eerste 2 groepswedstrijden op het EK niet uit te zenden in horecagelegenheden en op terrassen. Zo zijn er kroegen die een EK-poulehebben opgezet voor vaste gasten en restaurants die op wedstrijddagen hun menu aanpassen aan het EK.

Bron: KvK

13 weergaven
bottom of page