top of page

Zo doe je als ondernemer op de juiste manier be­las­ting­aan­gif­te

Zo doe je als ondernemer op de juiste manier be­las­ting­aan­gif­te

De belastingaangifte voor (startende) ondernemers is minder werk dan het in eerste instantie lijkt. Als je tenminste goed voorbereid bent. Volg deze checklist om op de juiste manier belastingaangifte voor zzp’ers te doen.

Check of je belastingaangifte voor ondernemers moet doen

Controleer eerst of je belastingaangifte voor ondernemers moet doen. Je bent niet automatisch ondernemer voor de inkomstenbelasting, ook al ben je bijvoorbeeld wel ondernemer voor de btw. De Belastingdienst heeft een Ondernemerscheck die je online kunt invullen.

  1. Wanneer vindt de Belastingdienst mij een ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Zelf be­las­ting­aan­gif­te doen of uitbesteden

Denk goed na over of je zelf belastingaangifte gaat doen of je dit liever uitbesteedt aan een boekhouder of accountant. Als de administratie een struikelblok is of je geen tijd en zin hebt om je hierin te verdiepen, kun je overwegen om de belastingaangifte uit te besteden aan Admi-Account BV.

Hulp bij belastingaangifte voor ondernemers

Hulp bij de belastingaangifte kost geld, maar biedt ook veel gemak. Admi-Account kent alle fiscale regels en is op de hoogte van alle recente (belasting)wijzigingen. Als je Admi-Account inhuurt, profiteer je maximaal van alle belastingvoordelen en weet je zeker dat de aangifte goed is ingevuld.

Zakelijke rekening openen

Vaak stellen boekhouders het hebben van een zakelijke rekening verplicht, het zorgt er in ieder geval voor dat alle privé en zakelijke transacties gescheiden zijn. Hierdoor is je administratie al een stuk overzichtelijker.

Uitstel be­las­ting­aan­gif­te aanvragen

Ondernemers moeten voor 1 mei de belastingaangifte doen. Wil je meer tijd hebben of gewoon geen risico lopen dat je de boekhouding te laat inlevert? Vraag dan uitstel aan bij de Belastingdienst.

Admi-Account kan dit voor u doen via de Uitstelregel belastingconsulenten. Dan hoef je verder niets te doen.

Zakelijke administratie inrichten

Iedere ondernemer is verplicht een zakelijke administratie te voeren. Die moet de Belastingdienst bij een controle gemakkelijk kunnen checken, dus het is belangrijk dat je dit digitaal goed inricht.

Het aantal facturen, offertes en bonnetjes neemt gedurende een jaar snel toe. Ga daarom vanaf het begin zorgvuldig te werk, zodat je het overzicht niet kwijtraakt. Dit scheelt jou of ons veel tijd en dus geld bij de belastingaangifte. Het bijwerken van een geordende administratie gaat een stuk sneller.

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

Zakelijke rekening koppelen met boekhouding

De zakelijke rekening is de basis van je boekhouding. De meeste ondernemers doen tegenwoordig de boekhouding online of via een app. Er zijn talloze tools die je bij je administratie een handje kunnen helpen. Je koppelt dan een online boekhoudpakket aan je zakelijke rekening. Je betaalt meestal maandelijks abonnementskosten.

In deze pakketten zitten tegenwoordig bijna alle administratieve handelingen verwerkt, waaronder:

  1. Facturen en bonnen scannen of uploaden

  2. Bij- en afschrijvingen automatisch in je administratie

  3. Btw-aangifte automatisch opgemaakt

  4. Offertes en facturen maken

Online boekhouden is geschikt voor zzp’ers die geen zin hebben om te worstelen met Excel-sheets of schoenendozen met bonnetjes bij te houden, maar direct overzicht willen hebben van hun financiën. Hiermee gaat je boekhouding én btw-aangifte bijna vanzelf.

Aftrekposten verzamelen

Startende ondernemers kunnen gebruikmaken van verschillende aftrekposten bij de belastingaangifte. Van de zelfstandigen- en startersaftrek tot zakelijke kosten en je arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Verzamel alle aftrekposten, zodat je fiscaal maximaal profiteert.

Zakelijke kosten

Bedrijfskosten zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Dit zijn alle kosten die je zakelijk maakt: van telefoonkosten en de leaseauto tot het onderhoud van je website.

  1. Lees hier welke kosten er allemaal onder bedrijfskosten vallen

Privékosten

Verzamel de jaaroverzichten van je hypotheek- en AOV-documenten, dit zijn privé-aftrekposten.

Let op: De AOV is een persoonlijke verzekering. Je trekt de premie af bij ‘uitgave voor inkomensvoorzieningen’.

Fiscale aftrekposten

Om jouw belastbare inkomen te bepalen, mag je van de winst uit onderneming nog een aantal fiscale aftrekposten aftrekken. Als je tenminste aan de voorwaarden van het ondernemerschap en het urencriterium voldoet.

De aftrekposten bestaan uit:

  1. Zelfstandigenaftrek (€ 6.310,00 in 2022)

  2. Startersaftrek (€ 2.123)

  3. MKB-winstvrijstelling (14% van de winst)

Heb je alles van de winst afgetrokken? Dit is het bedrag waar je inkomstenbelasting over betaalt.

bottom of page